سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای جامع خرید روغن موتور

در حالی که استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) به دلایل واضح تشویق می شود، اکثر وسایل نقلیه ای که در جاده ها می بینید هنوز از موتور احتراق داخلی (ICE) استفاده می کنند. همانطور که هر کسی که یکی از این وسایل نقلیه را دارد می‌داند، موتورهای دیزلی و بنزینی به مقدار مناسبی نگهداری و تعمیرات نیاز دارند تا موتور در سطح بهینه کار کند. این همچنین شامل تعویض مکرر روغن برای بهبود مصرف سوخت خودرو می شود.

 

اگرچه روغن موتور چیزی نیست که صاحب وسیله نقلیه اغلب به آن فکر کند، اما در مقایسه با سوخت، عملکرد ارزشمندی را ارائه می دهد، مانند اطمینان از اینکه اجزای داخلی موتور روغن کاری می شوند تا جایی برای سایش و فرسودگی نداشته باشند. پارگی که در طول زمان رخ می دهد. در حالی که همه روغن موتورها ممکن است شبیه به برخی افراد به نظر برسند، اما از نظر ماده اولیه، عملکرد، ویسکوزیته و نوع آنها بسیار متفاوت هستند.

 

گفته می شود، روغن موتور عملکرد مشترکی در بین خودروهای دیزلی و بنزینی دارد، البته با مشخصات مختلفی که بسته به توصیه های سازنده خودرو باید رعایت شود. همانطور که در این مورد، گرفتن یک روغن موتور تصادفی و ریختن آن در وسیله نقلیه خود می تواند منجر به از کار افتادن موتور شود، یا بدتر از آن، آسیب طولانی مدت جدی که دائمی است (مثلاً، برای یک ماشین جدید به وام نیاز دارید.)

برای خرید انواع روغن ماشین و روغن صنعتی به کارنوما مراجعه کنید.

از آنجایی که برخی از روغن‌های موتور برای استفاده در برخی خودروها و برخی دیگر برای استفاده در برخی دیگر فرموله شده‌اند، آموزش انواع روغن‌های موتور موجود و نحوه انتخاب بهترین آنها برای وسیله نقلیه‌تان مفید است. 

چرا از روغن موتور استفاده کنیم؟
در حالی که از نظر کیفیت و عملکرد تفاوت وجود دارد، حقیقت این است که اهمیت روغن موتور در مورد عملکرد و کارایی موتور خودرو قابل انکار نیست. برای کسانی که هنوز در تعجب هستند که چرا روغن موتور برای خودروی شما اهمیت دارد، در زیر برخی از مزایای اضافی استفاده از روغن موتور مناسب برای وسیله نقلیه شما آورده شده است. لازم به ذکر است که صرف نظر از نوع روغن موتور، وظیفه اصلی آن اطمینان از سالم بودن و کارکرد روان موتور شما است.
 
حفاظت از سیستم انتشار را فراهم می کند.
از خوردگی، زنگ زدگی و ساییدگی موتور جلوگیری می کند.
موتور را روغن کاری نگه می دارد تا تمام قطعات متحرک روی یکدیگر ساییده نشوند که می تواند منجر به آسیب های غیر ضروری شود.
کمک به کاهش اصطکاک مکانیکی.
گرما را برای خنک نگه داشتن تمام قسمت های متحرک موتور خودرو پخش می کند.
مصرف سوخت خودرو را بهبود می بخشد.
راه اندازی موتورهای احتراق داخلی را آسان تر می کند.
موتور را با خارج کردن کثیفی و سایر ذرات ریز تمیز نگه می دارد.
 
انواع روغن موتور
در چند دهه گذشته، وسایل نقلیه روز به روز پیچیده‌تر و اجزای سازنده‌تر شده‌اند. همچنین توجه شده است که این وسایل نقلیه جدید در مورد روغن موتور یا روغن موتور مورد استفاده نیاز به مراقبت و توجه ویژه دارند. عدم انتخاب مناسب می تواند منجر به خرابی موتور یا آسیب جبران ناپذیری به موتور شود.
خبر خوب این است که سازندگان وسایل نقلیه بسته به نوع و مدل خودرو، روغن موتور خاصی را به همراه موتوری که در زیر کاپوت قرار دارد توصیه می کنند. مکانیک وسیله نقلیه شما، که تجربه عملی در تعمیر اتومبیل دارد، می تواند در مورد نوع روغن موتوری که باید در وسیله نقلیه خود استفاده کنید نیز توصیه های درستی به شما ارائه دهد.
 
با در نظر گرفتن اهمیت روغن موتور برای عملکرد بهینه موتور خودرو، موارد زیر برخی از انواع روغن موتورهایی هستند که امروزه به راحتی در بازار موجود هستند.
 
روغن موتور بر پایه مواد معدنی
 
این قدیمی ترین روغن موتور از این سه است و اولین بار در سال 1908 برای فورد مدل T     معرفی شد. این نوع روغن موتور را می توان به دو درجه تقسیم کرد. 10W-40     و 15W-40. یکی از ویژگی های اصلی این نوع روغن موتور این است که محافظت اولیه از سایش موتور را ارائه می دهد. از جنبه منفی، این روغن موتور باید مرتباً تعویض شود تا از عملکرد بهینه موتور اطمینان حاصل شود.
 
ترکیبی مصنوعی یا نیمه مصنوعی
 
این حد وسط روغن موتور است و بهترین های هر دو جهان را به صاحبان وسایل نقلیه ارائه می دهد. این ترکیب مصنوعی در مقایسه با روغن موتورهای معدنی چیزهای بیشتری برای ارائه دارد، مانند محافظت بهتر و کیلومتر بیشتر در هر تعویض روغن. با این حال، به نظر می‌رسد قیمت گزاف تنها دلیلی است که مردم از این ترکیب مصنوعی دوری می‌کنند.
 
درجه روغن موتور ترکیب مصنوعی را می توان به زیر تقسیم کرد: 5W-30 ، 10W-40 و 15W-40. یکی از مهمترین نقاط فروش ترکیب مصنوعی یا نیمه مصنوعی محافظت استثنایی است که در هنگام شروع سرد ارائه می دهد که آن را به گزینه ای عالی بخصوص برای کسانی که در آب و هوای سردتر زندگی می کنند تبدیل می کند.
 
روغن موتور تمام سنتتیک
روغن موتور کاملا مصنوعی آخرین پیشنهادی است که صنعت خودرو ارائه کرده است. این یک سیال کاملاً مصنوعی است که توسط مواد مصنوعی در آزمایشگاه ها فرموله شده است و کیفیت بالا، صرفه جویی و محافظت از موتور را ارائه می دهد. یکی از مهمترین ویژگی های روغن موتور کاملا مصنوعی این است که آنها با ترکیبات کنترل شده فرموله شده اند، به این معنی که آنها می توانند بهترین عملکرد را در موتور خودرو ارائه دهند.
 
برخی از عوامل دیگری که این نوع روغن موتور را از بقیه متمایز می کند این است که حفاظت بسیار عالی را ارائه می دهد و محصولات جانبی احتراق را کنترل می کند، همراه با شروع سرد نرم و همچنین دمای کار بالا. این نوع روغن موتور به صورت درجه بندی می شود. 0W-30، 0W-40 و 5W-40.
 
زمانی که زمان انتخاب روغن موتور برای وسیله نقلیه خود فرا می رسد، جدای از توصیه های مکانیک و توصیه های سازنده، بهتر است موارد زیر را نیز از خود بپرسید:
 
آیا قرار است اغلب در هوای بسیار سرد یا گرم رانندگی کنم؟
آیا قرار است بارهای سنگین را بکشم یا حمل کنم (در صورت کاروان یا تریلر)؟
آیا قرار است وسیله نقلیه در شرایط شهری با توقف و استارت زیاد رانندگی شود؟
پاسخ به این سؤالات باید به شما ایده خوبی را در مورد انتخاب روغن موتور برای وسیله نقلیه خود بدهد.
 
یادداشت پایانی
همانطور که می بینید انواع مختلفی از روغن موتور در بازار برای وسایل نقلیه موجود است، از روغن موتور معمولی یا معدنی گرفته تا ترکیبی مصنوعی و روغن موتور تمام مصنوعی. هر یک از این گزینه ها به طور خاص برای بهبود عملکرد موتورهای خودروهای خاص، مانند دیزل یا بنزین، همراه با نوع وسایل نقلیه، مانند کامیون ها، کاروان ها یا خودروهای سواری طراحی شده اند.
 
روغن موتورها نیز مختص محیط زیست هستند، به این معنی که باید شرایط رانندگی را نیز در نظر داشته باشید، به خصوص اگر در تابستان های سخت یا زمستان های بسیار سرد با ماشین سفر می کنید. به همین دلیل است که همیشه توصیه می‌شود که دارندگان خودرو توصیه‌های سازنده خودرو یا مکانیک آن‌ها را دنبال کنند تا مطمئن شوند که موتور خودروی آنها همیشه در سطح مطلوبی کار می‌کند، راندمان سوخت عالی ارائه می‌دهد و به کلی کمک نمی‌کند. فرسودگی موتور خودرو در طول زمان.
 
منبع: https://paautoinspection.com/motor-oil-a-definitive-guide/